Saturday, August 8, 2009

ေလးဆယ့္ရွစ္ဆိုတာ …. အပုိင္း (၅)


ဒီေလးဆယ့္ရွစ္ရြာကေလးကို အသက္ေသြးေတြနဲ႔ ရင္းၿပီး တည္ေထာင္ခဲ့ပါတယ္။ မံုးလူမ်ိဳး (ဗမာေတြအေခၚက ေမွ်ာ့ လူမ်ိဳး) အမ်ားစုနဲ႔ ထိုင္းကြန္ျမဴနစ္ ေတြရဲ႕ ပူေပါင္း အင္အားစုႀကီးဟာ ထိုင္နိုင္ငံ တာ့ခ္ ခရိုင္ အတြင္းက ေတာေတာင္ထူထပ္တဲ့ ဒီေဒသကို ေျခကုပ္ယူၿပီး ထိုင္းဘုရင္စနစ္ ကိုေတာ္လွန္ခဲ့ၾကပါတယ္။ (၁၉၅၀ - ၁၉၆၀) အဲဒီကာလက ထိုင္းႏိုင္ငံ အတြင္းမွာလည္း အာဏာ လြန္ဆြဲပြဲေတြနဲ႔မို ေတာ္လွန္ပုန္ကန္သူမ်ားကို ထိထိေရာက္ေရာက္ မႏွိမ္နင္းႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ ၁၉၅၉ - ခုႏွစ္ ေလာက္မွာေတာ့ တရုပ္တပ္နီေတာ္ နဲ႔ ရင္ဆိုင္ ရံွုးနိမ့္ခဲ့တဲ့ ကူမင္တန္ တပ္ရဲ႕တပ္ဖြဲ႕ငယ္ေတြဟာ ဗမာျပည္ဖက္ကို ဝင္ေရာက္ က်ဴးေက်ာ္ပါတယ္။ ဗမာျပည္ထဲမွာလည္း ထပ္မံ ရံႈးနိမ့္ခဲ့ရျပီး ရပ္တည္စရာရဖို႔ ထိုင္းႏိုင္ငံနဲ႔ စာခ်ဳပ္မဟုတ္ေသာ သေဘာတူညီခ်က္ကို ရယူၿပီး ထိုင္းအစိုးရကို ဆန္႔က်င္ပုန္ကန္ေနတဲ့ ေတာ္လွန္သူေတြကို ရင္ဆိုင္ဖို႔ ျပင္ဆင္ပါတယ္။ အဲဒီ ကူမင္တန္တပ္ေတြရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္က ဒီ ေလးဆယ့္ရွစ္ရြာကေလးကို စတင္တည္ေထာင္သူ ဖာ့မီယြန္ (ဝဏၰစြန္ခ်ိဳင္း) ျဖစ္ပါတယ္။ သူက သူ႕ရဲ႕တပ္ကို ကူမင္တန္ တပ္ဖြဲ႔ဝင္ တပ္ၾကပ္၊ တပ္ၾကပ္ ႀကီးမ်ားနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္ခဲ့ျပီး ဗမာျပည္ဖက္က ရွမ္းတပ္ေတြျဖစ္တဲ့ ေကာင္န္ဆန္တပ္နဲ႔ ခြန္ဆာတပ္ဖြဲ႔ေတြဆီက တပ္သားေတြကို သူ႕ဆီမွာ ေခၚယူစုစည္း လိုက္ပါတယ္။ ဒီတပ္ဇြဲ႕ကို ေၾကာေထာက္ ေနာက္ခံ ျပဳေပးတာကေတာ့ ကူမင္တန္ တပ္ ျဖစ္ၿပီး အဓိက က်တဲ့ အေထာက္ အပံ့ကိုေတာ့ ထိုင္းႏိုင္ငံက ေပးထားပါတယ္။ အဲဒီတပ္ဖြဲ႔ေတြဟာ တာ့ခ္ ခရိုင္ထဲက ပုန္ကန္သူေတြနဲ႔ တိုက္ပြဲငယ္ေပါင္းမ်ားစြာ၊ နဲ႔ တိုက္ပြဲႀကီးသံုးပြဲ ျဖစ္ခဲ့ရတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။

တာ့ခ္ ခရိုင္ တာ့ခ္ ၿမိဳ႕နယ္ရဲ႕ ေတာင္ဖက္ ေဟာ့င္ေခ်ာ ေဒသမွာ ၁၉၆၁ - ခုႏွစ္ ကတိုက္ခဲ့ရတဲ့ တိုက္ပြဲ၊ ၁၉၇၈ - ခုႏွစ္ ေႏွာင္းပိုင္းမွာ တိုက္ခဲ့တဲ့ ေက်ဒီခို႔ရြာအပိုင္ မွာ ျဖစ္ခဲ့တဲ့တိုက္ပြဲနဲ႔ ၁၉၇၉ ဒီဇင္ဘာ လမွာ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ (၈၃) ကီလိုမီတာ ရြာမွာျဖစ္ခဲ့တဲ့ တိုက္ပြဲေတြဟာ အျပင္းထန္ဆံုး တိုက္ပြဲေတြလို႔ဆိုပါတယ္။ ေက်ဒီခို႔ရြာဟာ ေလးဆယ့္ရွစ္နဲ႔ ကီလိုမီတာ ၂၀ သာေဝးပါတယ္။ (၈၃) ကီလိုမီတာရြာကေတာ့ ေလးဆယ့္ရွစ္ရြာနဲ႔ ၃၅ ကီလိုမီတာ ကြာေဝးပါတယ္။ အုန္းျပန္႔ ဒုကၡသည္ စခန္းဟာ (၈၃) ကီလိုမီတာ ရြာရဲ႕ အပိုင္မွာ တည္ေဆာက္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ၁၉၇၉ - ခုႏွစ္က တိုက္ခဲ့တဲ့ ရွစ္ဆယ့္သံုး တိုက္ပြဲဟာ အျပင္းထန္ဆံုးျဖစ္ျပီး ေနာက္ဆံုး ပြဲသိမ္း စခန္းသိမ္း တိုက္ပြဲပါဘဲ။ ဒီတိုက္ပြဲအၿပီးမွာ ေဒသဖြင့္ၿဖိဳးေရးအတြက္ မဲေဆာက္ - အုန္းဖန္ ကားလမ္းကို စတင္ေဖါက္လုပ္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီၤ ေလးဆယ့္ရွစ္ရြာကေလး (ဘန္႔ေလာင္န္ေကာက္) ကိုလည္း ဒီ ၁၉၇၉ - ခုႏွစ္မွာဘဲ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီတိုက္ပြဲအၿပီးမွာ ပုန္ကန္သူ ေမ်ာ့ တပ္ေတြလည္း ကစဥ့္ကလ်ားျဖစ္ လက္နက္ခ်သူခ်နဲ႕ ၿပိဳကြဲခဲ့ရျပီး ဝဏၰစြန္ခ်ိဳင္းရဲ႕ တပ္ကေတာ့ ကိုင္စြဲခဲ့တဲ့ လက္နက္ေတြကို ထိုင္းအစိုးရထံ အပ္ႏွံ ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေဒသ ေအးခ်မ္းၿပီ ဆိုေတာ့ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရး လုပ္ဖို႔ အတြက္ ျပင္ဆင္ပါေတာ့တယ္။ ကားလမ္းေတြ စတင္ေဖါက္လုပ္ၿပီး ၿမိဳ႕ျပနဲ႔ ဆက္သြယ္ေရး ေကာင္းမြန္တိုးတက္ လာေပမယ့္ ဒီေဒသကို ထိုင္းလူမ်ိဳးေတြ လာေရာက္ အေျခခ်ဖို႔ မရဲၾကပါဘူး။

ဒီအေျခအေနေတြေၾကာင့္ဘဲ စိုက္ပ်ိဳးေရး လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ကိုင္မဲ့ လားဟူ၊ အခါ၊ အီေကာ စတဲ့ ဗမာျပည္က တိုင္းရင္းသားေတြဟာ ဒီရြာကေလးဆီ ေထာင္နဲ႔ ခ်ီျပီး ဝင္ေရာက္ အေျခခ် လာပါတယ္။ သူတို႔ေတြဟာ အခု အခ်ိန္မွာေတာ့ ေလးဆယ့္ရွစ္ရြာကေလးကို ၿခံရံ ၿပီး ရြာမရဲ႕ ေဘးဘယ္ညာမွာ အီေကာစုနဲ႔ လားဟူစု အျဖစ္ တည္ရွိေနၾကပါတယ္။ သူတို႕ကို ထိုင္းႏုိင္ငံက ေတာင္ေပၚသား ကဒ္ျပားထုပ္ေပးျပီး တည္ၿငိမ္စြာ ေနခြင့္ရပါတယ္။ ဗမာအမ်ားစုကေတာ့ ဝဏၰစြန္ခ်ိဳင္း မီးသီးရံု စၿပီး တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ ၁၉၈၁ -ခုႏွစ္မွာ စတင္ဝင္ေရာက္လာၾကပါတယ္။ အဲဒီ အခ်ိန္ ထဲက ဝင္ေရာက္ လာသူေတြဟာ အခု အခ်ိန္မွာေတာ့ ၃ - ၄ - ဦးသာရွိၾကပါေတာ့တယ္။ သူတို႔ေတြကေတာ့ ထိုင္းႏိုင္ငံက ဘာ အသိအမွတ္ျပဳ ကဒ္ျပားမွ မရွိဘဲ ဒီရြာကေလးမွာ ေနထိုင္ေနၾကဆဲပါဘဲ။ ဒီရြာကေလးကို အစဦးဆံုး ဝင္ေရာက္ လာသူေတြဟာ ဖလူးကုန္သြယ္ စခန္းကို ေရာက္လာၾကတဲ့ ဗမာျပည္ အရပ္ရပ္က ကုန္သည္ အငယ္စားေတြ၊ ေစ်းသည္ေတြ၊နဲ႔ အထမ္းသၼားေတြ ဘဲျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ထဲမွာမွ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္း ကၽြမ္းက်င္ သူေတြလည္း ပါလာပါေသးတယ္။ ဒုတိယ မီးသီးစက္ရံုကို ၁၉၈၈ ေႏွာင္းပိုင္းမွာ စၿပီးလည္ပတ္ပါတယ္။ ၁၉၉၀ -အလြန္ ႏွစ္မ်ားမွာ ဒီရြာကေလးဟာ ဗမာသီခ်င္းသံ တညံညံနဲ႔ လွုပ္ရွားသက္ဝင္ခဲ့ဘူး တယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ ဒီလိုေနခြင့္ရေအာင္ ရြာေခါင္းေဆာင္ ဝဏၰစြန္ခ်ိဳင္း က တာဝန္ခံ ေပးထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီရြာမွာ တခ်ိန္က သူနဲ႔ စစ္ျပဳခဲ့ဘူးတဲ့ ေမ်ာ့(မုံး) လူမ်ိဳးေတြကို ဝင္ေရာက္ အေျခခ်ခြင့္ မေပးေပမယ့္ ဒီရြာကေလးကေန ၄ ကီလို ၅ကီလိုသာ ေဝးကြာတဲ့ ၄၄ ကီလိုမီတာေက်းရြာ။ ပါခါးေကာင္ေက်းရြာ။ ဘန္႔စိဆမ္၊ စတဲ့ရြာေတြမွာေတာ့ ျပန္လည္ ေနရာခ်ထားေရး အစီအစဥ္နဲ႔ ေနထိုင္ေနတဲ့ ေမ်ာ့(မုန္း)လူမ်ိဳးေတြ ေနထိုင္ေနၾကပါတယ္။

ဗမာျပည္သားေတြကို လြတ္လပ္စြာ ေနထိုင္ခြင့္ ေပးခဲ့ေပမဲ့ စည္းလြတ္ဝါးလြတ္ ေနခြင့္မေပးပါဘူး။ မူးယစ္ရမ္းကားတာ၊ ခိုးဝွက္တာေတြကို သူကိုယ္တိုင္ အျပင္း အထန္ ဆံုးမ အျပစ္ေပးေလ့ ရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒီရြာမွာ မွီခိုေနသူဗမာေတြ အထူးသျဖင့္ သူ႔စက္ရံုမွာ အလုပ္လုပ္ေနသူေတြ အရက္ေသစာ အလြန္အကၽြံ ေသာက္တာကို မႀကိုက္ဘူးလို႔ဆိုပါတယ္။ အရက္ဆိုင္မွာ ၾကာၾကာထိုင္ေနတာ ေတြ႕ရင္ ေခၚယူၿပီး အရက္ေသာက္ၿပီး ေငြမၿဖံဳးဖို႔ အလုပ္ကရတဲ့ေငြကို မိဘေတြဆီ ျပန္ပို႔ေပးဖို႔ ဆံုးမတယ္လို႔ ေျပာၾကပါတယ္။ ရြာဦးက ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းဟာ ရြာစတည္ျပီးတဲ့ အခ်ိန္ကတည္းက တည္ေဆာက္ခဲ့တာပါ။ တည္ဦးစက ထိုင္းဘုန္းေတာ္ႀကီး တပါးသီတင္းသံုးပါတယ္။ ဝါတြင္းကာလမွာသာ သီတင္းသံုးၿပီး က်န္တဲ့ ကာလေတြမွာေတာ့ ခရီးသြား ေဒသစာရီ ၾကြေနတာ မ်ားပါတယ္။ တႏွစ္မွာေတာ့ ဒီေက်ာင္းမွာ သီတင္းသံုးေနတဲ့ ထိုင္း ဆရာေတာ္ ရြာကို ျပန္လည္ မေရာက္လာေတာ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဗမာျပည္သားေတြ တိုင္ပင္ၿပီး ဗမာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးတပါး ကို သီတင္းသံုးေစဖို႔ စီစဥ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီ အခ်ိန္ကစၿပီး ရြာဦးေက်ာင္းကေလးမွာ ဗမာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြ အစဥ္ အဆက္ သီတင္းသံုးခဲ့တာ ယေန႔ အထိတိုင္ေအာင္ပါဘဲ။ ဗမာဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြ အဆက္ဆက္ သီတင္းသံုးခဲ့ေပမဲ့လို႔ ဒီေက်ာင္းဟာ တရားဝင္ ေက်ာင္းအျဖစ္ မရပါဘူး။ ေတာရေက်ာင္း အျဖစ္နဲ႔သာ ရပ္တည္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တရားဝင္ ေက်ာင္းဆိုတာက ထိုင္းသာသနာေရး က အသိအမွတ္ျပဳၿပီး အဲဒီေက်ာင္းမွာ ကံေဆာင္ေပးတဲ့ ရဟန္းေတြကို ထိုင္း သာသနာဝင္ ကဒ္ျပား ထုပ္ေပးခြင့္ (သို႔) ေထာက္ခံခြင့္ ရရွိပါတယ္။ သာသနိက အေဆာက္ အဦးေတြ ေဆာက္တဲ့ အခါမွာ ထိုင္း သာသနာေရးဌာန ရဲ႕ ကူညီ လွဴဒါန္းတာကို ရရွိပါတယ္။

အဲသလို ထိုင္း သာသနာေရး ဘက္ က အကူအညီ မရခဲ့ေပမဲ့ ဒီေက်ာင္းကို တိုးခ်ဲ႕ တည္ေဆာက္စဥ္ ၁၉၉၉ - ခုႏွစ္က ဒီေဒသကို လွည့္လည္ ၾကည့္ရွဳတဲ့ ထိုင္းဘုရင္ရဲ႕ မိဘုရားႀကီး က အလွဴေငြ ဘတ္ (၁၀၀၀၀) ထည့္ဝင္ လွဴဒါန္းခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဒီေက်ာင္းရဲ႕ သာသနိက အေဆာက္အဦးေတြနဲ႕ ေစတီတည္ ထားရာမွာ ရြာကေလးရဲ႕ ရပ္နီး ရပ္ေဝး ေဒသတခြင္လံုးက ဗမာျပည္သား အေပါင္းရဲ႕ အလွဴေငြေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္ခဲ့တာပါ။ ဒီသာသနိက ေျမကို လွူခဲ့တဲ့ ဝဏၰစြန္ခ်ိဳင္း ကေတာ့ ဒီေက်ာင္း တည္ေဆာက္တာကို သတင္းေမးရံုေလာက္သာရွိခဲ့ၿပီး တေခါက္မွ မေရာက္လာခဲ့ဘူးပါဘူး။ ေျပာရမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္သူ ဟုတ္မဟုတ္ေတာင္မွ အေသခ်ာ မသိၾကရဘူးလို႔ဆိုပါတယ္။ သူကြယ္လြန္ခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္း ၂၀၀၀ ခုႏွစ္မွာ သူ႕ရဲ႕ဇနီး ေဒၚက်ဴရီ (က်ဲက်ဴရီ စဲ့ေလွ်ာင္) ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကို ၂ ေခါက္တိုင္ ေရာက္လာၿပီး လွဴရံေတြကို ကိုယ္တိုင္ ကိုယ္က် လာေရာက္ လွဴဒါန္းပါတယ္။ ဒီလိုလာလွဴျဖစ္တဲ့ အေၾကာင္းရင္းကလည္း ဒီရြာကေလးမွာေတာ့ ေျပာစမွတ္ တြင္ခဲ့ပါတယ္။

No comments:

Post a Comment